Arcticodactylus-záhada grónského pterosaura rozluštěna

06.07.2015 12:12

V grónské pozdně triasové formaci Vlámský fjord byl roku 2001 popsán dr. Jenkinsem a jeho týmem popsán hypotetický druh "Eudimorphodon" cromptonellus. Mnohými vědci však byl tento nález pterosaura zpochybněn a podle nich pokud se jednalo o pterosaura žijíciho společně s plateosaury a teropody, nebyl to eudimorfodon. Poslední přezkoumání v tomto roce odhalilo, že se opravdu nejedná o eudimorfodona. Vědci proto nedávno popsali nový taxon pterosaura rodu Arcticodactylus.

Arcticodactylus byl ještě jako eudimorfodon velmi známý v grónských médiích. Objevil se dokonce na grónkých poštovních známkách.

Populace oviraptorosaurů se zase rozrostla

04.07.2015 08:51

Oblast Ganzhou v provincii Jiangxi v jižní Číně nám v nedávné době poskytla pozůstatky dalšího "papouščího dinosaura." Tento nový oviraptorid s pernatým pokryvem těla nese jméno Huanasaurus ganzhouenensis. Tento dinosaurus rozšířil škálu dinosaurů (neptačích) s pokryvem těla. Jeho krásně zachovalou kostru s kompletní lebkou studovali a analyzovali vědci z Uppsalské univerzity ve Švédsku, Geologický institut a Henanské Geologické muzeum v Číně, Hokkaiské univerzity v Japonsku a Korejského institutu o geovědě a Minerálních zdrojích v Jižní Koreji.

"Tento druh má nádherně zachovalou kostru a lebku včetně s dolní čelisti. Sedm krčních obraltů bylo také zachováno, tři první byly téměř úplné, poslední čtyři se zachovaly pouze fragmentálně či vůbec," takto se k nálezu vyjádřili jeho autoři. "Huanasaurus byl asi 2 m dlouhý a je to "bratranec" citipatiho z Mongolska. Jeho nalezli ale asi 3000 km severovýchodně ve formaci Djadokhta v Ankylosaur Flats," dodali.

Nový anchisaurid z Jižní Afriky

01.07.2015 18:07

Mezinárodní tým paleontologů 23. června popsali kosterní elementy nalezené v roce 1930 v Jižní Africe u města Zastron, 30 km západně od lesothských hranic. Jednalo se o anchisauridního sauropodiforma z nejspodnější jury, žil před asi 200 miliony let.

Název tohoto dinosaura je Sefapanosaurus zastronensis. Sefapnosauři s příbuzenskými s aardonyxem patřili k středně velkým býložravcům.

"Tito středně velcí dinosauři jsou příbuzní transkontinentálních sauropodomorfů z Argentiny a říkají nám, jak předci sauropodů diverzifikovali," řekl dr. Alejandro Otero z COICET v La Plata v Argentině a Univerzity v Witwatersrand v Johannesburgu a hlavní autor studie publikované v Zoologické cesty v Linnaeanove společnosti. "Sefapanosaurus zastronensis pomáhá určovat přechod mezi prvními sauropodomorfy a sauropody," dodal.

Pappochelys: Nová německá "proto-želva"

27.06.2015 09:56

Do začátku tohoto týdne byli nejstarší pantestudijní (příbuzní želv) plazi Eunotosaurus (260 mil. l.) a Odontochelys (220 mil. l.). Mezi těmito plazi však byla velká časová mezera. Na záčátku tohoto týdne byl však popsán holotyp nalezený v roce 2006 ve formaci Erfurt v pískovci v okolí městečka Vellberg. Paleontologové Rainer Schoch a Hans-Dieter Sues totiž popsali nový druh pantestudinata: Pappochelys rosinae.

"Záhadný vývoj želv v období permu a triasu byla záhada evoluční biologie. Pappochelys je však v mnoha rysech podobná dnešním želvám," tak se pro nález vyslovil Dieter Sues. Tito plazi se pohybovali více na souši a zjevově se paravděpodobně podobali hateriím, ale příležitostně se pohybovali ve vodě a mohli tam hledat měkkýše či červy. S plaváním jim pravděpodobně pomáhal dlouhý ocas a také plastron (spodní část želvího krunýře). Tyto teplé vody tropických lesů jižního Německa byly domovem několika desítek dalších plazů.

Zdroj: http://www.sci-news.com/paleontology/science-pappochelys-turtle-ancestor-germany-02952.html

Jak to opravdu probíhalo se stejnou faunou v Asii a Americe ?

14.06.2015 20:29

...Aneb výměna fauny zde nebyla tak častá

Původně se vědci domívali, že mezi americkým a asijským subkontinentem docházelo k častým výměnám fauny. Vycházeli z předpokladu, že se na obou místech nacházeli příbuzní či stejní živočichové a tak byli vědci dostatečně předsvědčení. Jedním z údajných důkazů byl např. Tyrannosaurus a Tarbosaurus. Tito dravci si byli natolik podobní, že je považovali za stejný rod. V nedávné době byla ale tato teorie vyvrácena.

Rozpoložení kontinentů před asi 90 miliony let.

Ačkoli vznikli tyranosauridi, ceratopsidi a snad i oviraptorosauři a hadrosauři v asii, dostali se přes pevninský most pravděpodobně jen jednou do Severní Ameriky. Mohlo to být asi před 95 miliony let. Až tam se tito vetšina vyvíjela ve větší druhy (s vyjímkou oviraptorů a některých tyranosauridů, jež se jejich největší zástupci vyvinuli v asii). Po zmizení mostu se fauna vyvíjela na obou světadílech odděleně. Most  se ale vytvořil patrně ještě jednou. Někteří asijští zástupci se totiž museli dostat do asie ze severní ameriky. Příkaldem je např. Sinoceratops, centrosaurinní (větev ceratopsidů jež se objevila jen v americe) dinosaur a jedinný velký ceratopsid z asie. Dalším je známý Saurolophus. Jeho 2 druhy žily v Mongolsku a Kanadě.

Představení nového ptáka z formace Crato

12.06.2015 16:07

...Aneb brazilské nebe se nehemžilo jen pterosaury

V roce 2011 byla ve formaci Crato nalezena fosílie nového druhu enantiornitního ptáka. Jeho kosti byly nalezeny týmem paleontologů v čele s dr. Ismar de Souza Carvalho z Federální univerzity v Rio de Janieru. Byla to fosílie s dokonalým obtiskem per. Jednalo se jak o okrajová pera, tak i o dlouhá ocasní pera, např. o taková jaké má dnešní rajka.

Nový krátkorohý ceratopsid z Kanady

07.06.2015 15:32

... Aneb velkých ceratopsidů žilo ke konci éry dinosaurů mnohem více

Velkých ceratopsidů pozdní křídy -těsně před vymírním K-T- bylo až donedávna známo velmi málo. Na počátku tohoto měsíce byl však popsán nový druh ceratopsida z Kanady. Popsal ho tým vědců z Royal Tyrellského Muzea Paleontologie v Drumhelleru.

Nově objevený ceratopsid z Kanady. Kredit: Julius Csotonoyi

Jedná se o asi 68 milionů let starého ceratopsida popsali paleontologové Caleb M. Brown a Donald Henderson. Ty ho nedávno popsali jako typový druh Regaliceratops peterhewsi. Jedná se o asi 5 m dlouhého a 1 t vážícího zástupce podčeledi Triceratopsini, ale má několik velice zajímavých znaků. Lebka tohoto druhu měla nezvykle krátké nadočnicové rohy. Například triceratops měl až 1 m dlouhé rohy. Dalším zajímavým znakem jsou rohy na okraji límce. "Toto je nový jedinec z podčeledi Chasmosaurinae, však extrémně podobný a simetrický jako centrosaurini a převzal úlohu vymřelých centrosaurinů," takto se k nálezu vyjádřil Dr. Caled Brown. Posledním je naopak velký nosní roh. Celkové proporce lebky se tedy podobaly centrosaurům.

Paleontolog Peter Hews s lebkou regaliceratopse.

Popis byl sice proveden teprve teď, ale pozůstatky (holotyp pod označením TMP 2005.055.0001) byly nalezeny již v roce 2005 v Albertě u říční formace Svaté Marie.

Velké výročí !

29.05.2015 15:09

...Aneb dvou legendám megadravců už je přes 100 let

V tomto roce máme hned několik velkých výročí dinosaurů. Jedním z takových je např. už 190 let od popisu iguanodona, 150 let od popisu polakanta či 165 let od popisu pelorosaura. Tento rok však musíme oslavit i výročí dvou megadravců historie. První z nich je nechvalně známý Tyrannosaurus rex. Dnes již tento "pradědeček" všech velkých predátorů představuje nejpopulárnějšího dravce mezi dinosaury a slaví 110 let od svého formáního popisu. Jeho minulost ale spadá až do roku 1892 kdy Edward D. Cope odkryl fosílie velkého predátora, kterého pojmenoval Manospondylus gigas. Později a to v roce 1902 vykopal Barnum Brown v Montaně další fosílie obrovského predátora. Ty však byly formálně popsány až v roce 1905 Henrym Osbornem jako dnes již legendární Tyrannosaurus rex. T-rex byl asi po 10 let největší známý teropod a tím pádem i největší suchozemský masožravec. V roce 1915 však německý aristokrat Ernst Stromer popsal nového údajně největšího predátora. Ten dnes už také slaví dokonce 100 let. Jedná se o známého dravce, kterého známe pod názvem Spinosaurus aegyptiacus. Osud jeho fosílií je nechvalně známý, ale pokud se chcete dozvědět víc tak si přečtětě tento článek Spinosaurus. Tito dravci se stále mění s každým novým pozantkem. Známe je sice velmi dobře ale nevíme jistě, čím dalším nás ještě překvapí....

Proč byl Liopleurodon větší než dnešní odhady

17.05.2015 15:39

...Aneb skutečný fortel Kronosaura

Podle nejnovějších odhadů byl masový mořský zabiják Liopleurodon ferox dlouhý asi 7 až 10 m. Většina lidí věřila v délku 25 m, která byla uváděna v dokumentu Putování s dinosaury. Sám připouštím, že jsem celkem dlouho věřil v tyto rozměry, po té jsem se dozvěděl že byl asi 10 m dlouhý, byla to pro mě těžká rána. Sám jsem však začal pracovat na novém výzkumu. Prof. Tarlo uvádí, že délka lebky pliosaurů tvořila 1/7 z celkové délky těla. Bylo proto spočítáno, že jeho délka se pohybovala kolem 6,3 m na základě nejdelší nalezené lebky, která měřila 1,26 m. Já jsem ale vypočítal, že jeho délka se pochybovala nejméně kolem 8,82 m, což je podle vědců nejvyšší možný údaj. Fragmenty jedné jeho lebky navíc poukazují na její délku kolem 1,54 m. Podle mých výpočtů by se tedy délka tohoto jedince měla pohyovat kolem 10,78 m. Také jeho příbuzný Kronosaurus má velice podivný údaj vzhledem k délce lebky. U jeho lebky se pohybovala délka kolem 2,5 m. Délka však byla stanovena na pouhých 9 m. Podle mých výpočtů by se tedy délka pohybovala kolem 17,5 m (sám ale uznávám, že střízlivější odhad je asi kolem 14-15 m). Tyto odhady přesto zpochybňují teorie o délce těchto titánů moří. Buď jsou tedy délky lebek na celou délku menší než 1/7 nebo musíme znovu prodiskutovat odhady délky jedněch z nejnebezpečnějších tvorů všech dob.

Brontosaurus je zase mezi dinosaury !

05.05.2015 17:47

...Aneb složitá historie druhohorního velikána

Když byl v roce 1879 popsán nový sauropod Brontosaurus excelsus, byl nejdříve považován za nový a jiný rod dinosaurů. Při prvních ilustracích byl zobrazován s krátkou lebkou, jako byla lebka kamarasaura, protože lebka nebyla nalezena. O dva roky dříve ale byl popsán další středně velký sauropod Apatosaurus ajax. U něho též nebyla nalezena lebka. Brontosaurus byl ale více slavný. Jméno Apatosaurus nebylo tak známo, ale roku 1903 bylo určeno, že brontosaurus je jeho synonymem. Dlouho let po té ale byl stále slavný. Objevil např. v roce 1953 ve filmu Cesta do pravěku, objevoval se na spoustě ilustrací, v roce 1990 byla jeho jménem dokonce pojmenována i planetka v hlavním pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem (jméno zní 9949 Brontosaurus a její rozměry jsou asi 17 km v průměru). Po roce 2000 však bylo jméno Brontosaurus zavrhnuto a přiřazeno k rodu Apatosaurus. Tento rok v dubnu byl ale publikován výzkům analyzující fylogenezi diplodokoidních dinosaurů, který doložil, že Brontosaurus není synonymum apatosaura. Také byly apatosaurovi odebrány dva druhy a to jsou dnes druhy B. excelsus a B. yahnahpin. Také bylo určeno synonymum brontosaura a to Eobrontosaurus (Bakker, 1998). Zkrátka a dobře Brontosaurus excelsus je stejný a přecejen nový dinosaurus, jaký byl popsaný v roce 1879.

Brontosaurus excelsus, Marsh 1879

Máme tu nového rekordmana !

02.05.2015 16:13

...Aneb pojďme poznat druhohorního netopýra

V dubnu tohoto roku byl popsán nový druh dinosaura, který drží světový rekord. 29. dubna byl představen v časopise Nature. Drží rekord nejkratšího jména mezi dinosaury se svým jménem Yi. Svým jménem tento skansoriopterygid překonal i dosavadní rekordmany druhů Kol ghuva a Mei long. I druhové jméno je na dvě písmena a zní "qi". Byl popsán nedávno profesorem Xu Xingem z Čínské akademie věd a jeho týmem. Toto jméno pochází z čínštiny a znamená ( i s druh. jménem) "Silné křídlo". Jedná se o poměrně přesné přirození jelikož pravděpodobně plachtil mezi stromy severní Číny před 160 miliony let. Lišil se ale jednou zvláštností, kterou neměl žádný dinosaurus. Je křídla byla podobně utvářena jako u dnešních netopýrů !

Přibližná podoba druhu Yi qi.

Historie nalézu yiho sahá do roku 2007, kdy byly nalezeny farmářem Wangem Jianrongem v dole ve vesnici Mutoudeng v provincii Hebei. Pozůstatky byly po té uloženy v Shandong Tianyuském Muzeu Přírody a tam ležely netknutě dalších 8 let. Až v dubnu tohoto roku byly popsány prof. Xingem.

Otisk želvy v lomu Bílina

01.05.2015 09:05

V dubnu byl v lomu Bílina nalezen otisk krunýře nového rodu želvy. Jedná se o horní část krunýře s otiskem páteře. Stáří této ichnofosílie se pohybuje kolem 20 milionů let, tedy spodní miocén. Bílina, Mostecko a Chomutovsko se stává často nalezištěm třetihorních uloženin. Našly se zde zbytky aligátora diplocynodonta, šišky, listy javorů, zdytky trionyxů (dnes žijích želv, ale i vyhynulých druhů), jelínků, perlorodek, amphicyonidi, tapírů a dalších*. Badatelé také doufají, že zde najdou větší množství zdytků už zmíněného diplocynodonta.

*Lom je kousek za mým domem, takže kdybych měl štěstí a šel se tam podívat, možná že bych také našel nějaký pozůstatek.

Jurský park australského miliardáře

29.04.2015 15:37

...Aneb budou nám jednou pobíhat v Zoo dinosauři ?

Deník Sunshine Coast psal v roce 2012 o kontroverzním plánu austraského miliardáře Cliva Palmera. Chce postavit vlastní Jurský park. Nešlo by však o žádné území plné strojů, ale živých tvorů. Je totiž v kontaktu v genovými inženýry, kteří naklonovali ovečku Dolly. Jen s nimi totiž vede zcela vážné diskuze. Možná, že by se mu podařilo naklonovat malé druhy "ptačích dinosaurů" tím že by chybějící kusy nahradil DNA ptáků. Cílem Palmera je nechat dinosaury ve volné přírodě.

Slavní "raptoři"

Plánuje je vysadit ve svém resortu na pozemcích v Coolumu. Není to však jedinný Palmerův nápad. Chce ještě postavit repliku Titanicu v životní velikosti. Zatím není jasné zda se mu oba nápady podaří zrealizovat. Bude však jistě zajímavé sledovat jak tyto projekty budou pokračovat.

Aquilops americanus-Nový nejstarší americký ceratopsid

17.01.2015 17:47

...Aneb chybějící článek mezi ceratopsidy

Nejstarší američtí ceratopsidi jsou z doby před 91 mil. let. Byl to Zuniceratops christopheri, 3,5 m dlouhý rohatý dinosaurus. Roku 2014 byl však popsán nález z roku 1997 z Clovelry formation v Montaně. Je o dobrých 10 mil. let starší než  Zuniceratops . Dali mu jméno Aquilops americanus ("Americká orlí tvář"). Byl velice malý, mohl mít asi 60 cm i když největší odhady mluví dokonce o 1,4 m. Staří je asi 113 mil. l. Byl to určitě býložravec živící se kapradinami a kvetoucími rostlinami. Jemu i jeho mláďatům hrozilo nebezpečí v podobě dromaeosaurů a jiných teropodů.

Podobnost jeho a asijských "trpasličích ceratopsidů" je zarážející. Je možné, že měl peří nebo alespoň štetiny. Poznatky o prvních amerických ceratopsidech jsou velice strohé. Rozluštení záhady prvního amerického ceratopsida mohou pomoct při mapování a vývoji ceratopsidů z ameriky.

Nejstarší dinosaurus z tanzanské divočiny

17.01.2015 17:45

Za nejstarší dinosaury byly považovány zbytky nepojmenovaných čelistí prosauropodů z Madagaskaru starých 233 mil. let. Avšak v roce 2013 přišel zásadní zlom v dějinách dinosaurů. Byl totiž oficiálně popsán kosterní materiál (humerus a devět obratlů) pod jménem Nyasasaurus parringtoni. První pozůstatky (humerus a šest obratlů) objevil ve 30. letech 20. století objevil Rex Parrington u břehu jezera Nyasa první pozůstatky. Odvezl je do Cambridgeské univerzity, ale nález dál nepopsal. Popis čekal až do roku 1956. Udělal to Alan Charig, (Parringtonův student) ale název rodu a druhu nezveřejnil. O to se postaral až v roce 2013 Sterling Nesbitt a představil nyanasaura světu. Podle nových výzkumů to je opravdu dinosaurus. Nyasasaurus tedy posunul existenci dinosaurů o 10 mil. let. Vlasně to zapadá do schéma dinosaurů. Předkové tedy asi přišli z Asie nebo Polska (Silesaurus opolensis), pak přešli do Tanzánie, z ní na Madagaskar a odtamtud do Antarktidy. Z ní pak přešli do Jižní Ameriky na lokalitu Ischigualsato. Na prvního dinosaura byl poměrně velký, dosahoval délky asi 2-3 metry a vážil 20-60 kg. Pravděpodobně to byl všežravec.