Jsem zpět

09.08.2016 07:12

Po týdnu jsem zase zpět a chtěl bych Vás všechny uvést zpět do oběhu. Při mé zpáteční cestě jsem učinil dvě zastávky, které se hodí k tématice pravěku. První byla ve vesnici Nemétbánya v Maďarsku, kde se nachází známý bauxitový důl, poblíž kterého byly nalezeny četné svrchokřídové fosílie. Bohužel jsem ale na místo dorazil pozdě večer, takže jsem nestihl DinoExprescz, který jezdí až do lomu. Je i s výkladem. Přesto jsem ale byl štastný, že jsem místo navštívil, protože jsem zde nalezl něco, co se velmi podobá zubu. Podle velikosti úlomku bych si typl, že se jedná o zub sladkovodního mosasaurida rodu Pannoniasaurus. Vesnička vydělává na slavném bauxitovém dolu a je velmi malebná. V souvislosti s touto návštěvou bych ještě chtěl rozjet menší projekt s oficiálním názvem Maďarská křída. Zde bych popsal většinu živočichů ze souvrství Csehbánya. Pokud k tomu máte jakýkoli dotaz, vůbec mi nevadí když mi napíšete na email.

Mojí další zastávkou byl Dinopark a Zoopark Vyškov. Pokud se chcete dostat do obou z nich, tak musíte nastoupit v Zoo do DinoExpresu, který Vás zaveze za město přímo do dinoparku. Dinosauři a jiná pravěká zvířata (Dunkleosteus, Edaphosaurus, Pteranodon, Liopleurodon, Repenomamus) jsou zde zasazeni do hustého lesa. Připadáte si trochu jako v lesním antarktickém porostu před 106 miliony let. Je zde i hvězdárna a velmi zajímavá dráha DinoBike. Je to vlastně šlapací lanovka, která Vám ukáže výhled na většinu prehistorických tvorů. Myslím, že tento dinopark opravdu stojí za shlédnutí. Podobně pěkným je i Zoopark ve Vyškově. Je zde sice většina zdomácnělých zvířat, ale také velbloudi (dromedáři i dvouhrbí), lamy, pštrosi, nanduové a bude se zde také stavět australský pavilon.

Delší výlet

02.08.2016 09:22

Drazí návštevníci a blogeři,

bohužel Vám musím oznámit, že na dobu neurčitou odjíždím do zahraničí, takže na blog nebudou přibývat žádné nové články. Pokud na daném místě budu míti přístup na internet, nějaký ten článek přibyde. Kdyby ne, tak určitě po 9. srpnu už budou znovu přibýat pravidelně články. Na některé se opravdu těším. Ale hlavně se to, až je budete číst Vy. Zatím nashledanou.

Megaraptoridy se svět jen hemží

23.07.2016 08:49

V letošním roce byl už publikován objev rodu Aoniraptor, který patří k megaraptoridům. Letos už byl také nahlášen objev a popis dalšího megaraptorida, který byl ovšem mnohem větší a mohutnější. Jeho popis uskutečnili dva velmi význační paleontologové, Phillip Curie a Rodolfo Coria.

Dne 20. červnece byl publikován objev fosilních pozůstatků velkého predátora z argentinské oblasti Sierra Barrosa. Podle paleontologů, kteří prováděli popis, se jednalo o většího a agilnějšího predátora než byl Megaraptor, který dosahoval délky kolem 8 m.

"Neúplná kostra tohoto dravce dosahovala délky asi 8 metrů a stále rostla, takže v dospělosti musel být ještě větší," vyjádřil se k nálezu prof. Curie.

Nový rod predátora byl pojmenován Murusraptor barrosaensis. Byl opravdu dravý, velký a patřil k největším zástupcům své skupiny.

Je mezi megaraptoridy opravdu velkou raritou, jelikož ve fosilních fragmentech se nacházela mozkovna, která představuje jedinnou tak výborně zachovanou mezi jeho čeledí.

"Fosílie tohoto druhu nám pomohly dohledat dodnes ztracené části anatomie jedněch z nejzáhadnějších teropodů, megaraptorů," vyjádřili se vědci.

Želví krunýř se vyvinul pro hrabání

19.07.2016 21:59

S tímto zajímavým tvrzením přišli paleontologové z Denverského Muzea. Podle nich se želví krunýř vyvinul jako "pomůcka" při hrabání podzemních nor.

Možná to zní jako přitažené za vlasy, ale tato teorie je založená na výzkumu fosílií jihoafrického druhu Eunotosaurus africanus, který v současné době považován za nejstaršího předchůdce dnešních želv. Toto zvíře žilo před 260 miliony let v jižní africe.

Dr. Lyson z Deverského Muzea se k tomu vyjádřil takto: "Když se u dinosaurů vyvinulo peří a původně nesloužilo k letu, tak proč by se u želv, které k tomu měly adaptace, nemohl vyvinout krunýř k tomu, aby lépe pomáhal při budování podzemních chodeb ?"

Teorii vědců z muzea v Denveru podporují jisté anatomické adaptace na kostře eunotosaura. Jednou z nich je, že nohy s úpony na širší žebra vytvářejí lepší hrabající sílu. Další je, že vyztužený trup poskytuje lepší úchyt pro plíce, které tak lépe hospodaří se vzduchem. Podobně je na tom také to, že želvy mají žebra rozdílná od ostatních obratlovců.

Želvy jsou beztak zvláštní plazi a nová teorie nám poskytla další pohled do mlhavého oparu jejich vzniku a vývoje.

Dvouprstý alosaur z Argentiny

15.07.2016 10:33

Vědci byli do nedávné doby přesvědčeni, že dvouprsté přední končetiny měli mezi dinosaury pouze zástupci čeledi tyranosauridů. Nový popis teropodního dinosaura z Argentiny, který je starý zhruba 94 milionů let, toto tvrzení vyvrací.

Dnes už argentina je velmi bohatá na fosílie různých druhů dinosaurů od těch obrovských jako Puertasaurus nebo Argentinosaurus až po malé formy, jako je právě Gualicho shinyae, dravec střední velikosti lovící menší ornitopodní dinosaury, savce či hmyz a vážící kolem 450 kg.

Fosílie tohoto živočicha byly nalezeny v souvství Huincul, které je známé nálezy velkých sauropodů ale i teropodů.

Popis fosilních fragmentů - předních končetin, stehenních kostí, žeber, lopatky, tří ocasních obratlů a obratle - uskutečnili v roce 2016 vědci Sebastián Apestiguía, Peter Makovicky, Nathan Smith a Rubén Valieri. "Tento teropod se nepodobá žádným jiným teropodů ze souvrství Huincul a nelze nikoho z ostatních masožravců tohoto souvrství k němu přiřazovat," vyjádřili se vědci.

Zařazení gualicha je však v nejasnosti. Někteří jsou přesvědčeni, že se jedná o alosauida či neovenatorida. Některé znaky však napovídají, že patří k megaraptoridům, kteří jsou dnes řazení k tyrannosauroidům.

Projekt Tercieria

24.06.2016 14:57

Možná, že jste už zaznamenali, že pokud přidám nějaký ten článeček, tak je to většinou do druhohorní sekce. Rozhodl jsem se tedy rozjet nový projekt s pracovním názvem "Tercieria". Doufám, že nebudete sklamaní, protože od příštího pondělí do pátku budou přibývat články převážně v oblasti třetihor. Nebudou to jen rody prehistorických savců, ale i např. pravěké druhy plazů nebo hmyzu či člověkem vyhuben zvířata. Potom také čekejte menší absenci příspěvků, protože vyrážím na týden na dovolenou. I tak doufám, že si nové články užijete a mě samotného těší, když vídím, že máte o pravěk zájem a uděláte si čas i na mě.

Pravda o orlickém torvosaurovi

16.06.2016 19:23

Patrně ti nejstarší sledovatelé mého webu ví, že jsem psal o torvosaurovi z Orlických hor. Mým kamenem úrazu ale bylo, že jsem čerpal info z druhé ruky, a proto jsem se až dodnes jaksi nedozvěděl, že orlický torvosaurus je pouze fiktivním druhem nám dobře známého jurského predátora. Tímto se tedy omlouvám za jakékoli nepřesnosti. Možná bych se to dozvěděl daleko dříve, kdybych si přečetl o tomto "dravci" přímo od zdroje, tedy od pana doktora Sochy.

Dobrý paleontolog

15.06.2016 13:58

Dnes se v roce 1946 narodil v současné době skvělý paleontolog Jack Horner. Dnes se jedná o jednu z největších paleontologických autorit, není se čemu divit, když už od svých osmi let hledal fosílie na pozemku svých rodičů v Montaně. Po té studoval na Montanské univerzitě, diplom ovšem nezískal. Možná to souviselo s dyslexií, se kterou, podle jeho slov, nevypořádal dodnes. Také působil jako armádní pilot helikoptéry ve Vietnamu. Tuto lásku k helikoptérám si nadále udržel a často tímto způsobem z Badlands transportoval fosílie. Tento člověk si opravdu vysloužil oprávněné místo v řebříčku paleontologických autorit poslední doby. Je známý objeven rodu Maiasaura v 70. letech 20. století.

Letos Jack Horner oznámil, že jde do důchodu, nadále ale bude podporovat projekt "dinokuře", který by měl v brzké době dojít ke svému završení. Také podporuje svou kolegyni Mary Schweitzerovou v oblasti získání tyranosauřího proteinu. Hornerovi se většinou odsuzuje jeho postoj k tyranosaurovi a jeho stravě. Sám palentolog ale říká, že se jednalo především o mrchožrouta, ale aktivního lovu schopen byl. Vědci bych tedy chtěl popřát k jeho 70. narozeninám hodně úspěchů, hlavně zdraví do dalších let a neztratit zájem o dávno zaniklý svět.

Něco na závěr éry

05.06.2016 21:17

Vážení návštěvníci, sledovatelé a příznivci,

od zítra až do pátku jsem na školním zájezdu, a proto bych se chtěl předem omluvit, že nebudou přibývat další články. Od pátečního odpoledne však čekejte krátký úvod do kambria, něco si řekneme o brachychampse a dozvíte se, co se stane, když do současnosti proniknou obří škorpioni. Takže děkuji za pochopení a nashledanou v pátek.

Tímto bych také chtěl upozornit, že podle nejnovějších výzkumů se 7. června roku 66 038 000 před současností srazila Země s osudným meteoritem. To revolučně změnio přírodu na planetě, a proto je i toto výročí velmi důležité.

Jak to je doopravdy s plazi z pólů

27.05.2016 14:04

Skupina vědců 26. května v časopise Nature Communcations publikovala novou studii týkající se mořských sedimentů ze Seymur Island v Antarktidě. Zjistili totiž, navzdory předchozím studiím a předpokladům, že vyhynutí na konci křídy se týkalo jak organismů blízko epicentra dopadu, tak i pólů. Pokud jste třeba mezi mými staršími sledovately, tak víte, že jsem publikoval známou teorii o tom, že organismy blízko pólů přežívaly déle než jiné. Dnes je to zase všechno jinak...

Nebezpečný plaz Taniwhasaurus, kterého také postihlo K-T vymírání, lovící v antarktickém oceánu amonity.

Podle autorů se nejméně mořské bioty také týkalo velké vymírání na konci křídy. Podle nich také více přispěl na vymírání mořského života asteroid Chicxulub než rozsáhlá spoečná aktivita v Indii. Ti také zkoumali více než 6000 mořských zkamenělin z časového rozmezí 69-65 milionů let. Tyto fosílie jsou poté tvořeny třeba i těmi nejmenšími obyvately mořského dna, tak i většími zvířaty.

Podle spoluautorky této studie Jane Francisové, se jedná o zajímavé doklady evoluce života před 66 miliony let, zároveň také poukazuje na to, že se druhová rozmanitost Antarktidy v tu dobu snížila asi o 65-70 %. Je tedy jasné že se vymírání týkalo i oblasti pólů.

Krásné výročí

23.05.2016 21:36

Před 19 lety byl uveden do kin film Ztracený Svět:Jurský park. Tento film vydělal asi 618 milionů dolarů. Pojednává o vědeckém zkoumání oživlých dinosaurů na ostrově Isla Sorna. Zde se "pěstovali" dinosauři bez ohrad a plotů. Paleontoložka Hardingová zde chce zkoumat rodičovskou péči dinosaurů, když se to však od Johna Hammonda dozvídí Ian Malcolm, organizuje se expedice vybavená nejnovějšími přístroji a technikou. Ovšem investoři a podnikatelé chtějí jisté druhy dinosaurů pochytat a dát je do nového zábavního parku v San Diegu. Měla to být pravěká zoo. Když Malcolmova expedice ztroskotá a vrátí se do San Diega, utekl z lodi lovců dinosaurů samotný Tyrannosaurus rex.

Film samotný byl už lépe zpracován, vydělal obrovské peníze a mě samotnému se velice líbí.

Rodokmen ceratopsidů pokračuje

20.05.2016 14:26

Z křídových uloženin naleziště Judith River v Montaně se vynořily i pozůstaky nového druhu ceratopsida. Sice patří k chasmosaurinům, tak jeho límec a hlavně hroty na něm vykazují podobnou ornamentaci jako lebky centrosaurinů.

Spiclypeus shipporum je novým druhem ceratopsida, který obýval Montanu před 76 miliony let. Popsal ho dr. John Mallon z Kanadského Národního muzea jeho spoluautoři. Vědci zvolili jméno na základě dvou latinských slov, v překladu jeho jméno znamená "trnitý štít". Odkazuje to na množství rnů a výběžků na jeho krčním límci. Druhové jméno odkazuje na rodinu, jejíž členové objevili jeho fosílie.

Jednalo se o megaherbivora, který obýval rozsáhlé lesy tropického klimatu. Ty byly v záplavové deltě. Oblast zároveň sužovaly čas od času i zemětřesení.

Krátké rohy pro chasmosauriny typické nejsou, ale rod Regaliceratops, který byl objeven minulý rok, měl podobné zařivení i celkovou lebeční ornamentaci, ovšem s kratším místem.

"Podle dosavadních výzkumů byl v půli cesty mezi bazálními ceratopsidy a pokročilými ceratopsidy. O další milion let se objevili jeho příbuzní, jako Kosmoceratops, ale ti měli ještě větší a vyvinutější rohy na límci," dodali vědci.

Splněný sen a nová kniha

16.05.2016 13:15

Včera se mi dostalo veliké pocty od jednoho z předních českých paleontologů a populizátorů paleontologie. Nejednalo se o nikoho jiného než Vladimíra Sochu, který působí hlavně v okolí Hradce Králové. Poštěstilo se mi to tak, že včera na Knižním veletrhu v Praze pořádal přednášku o konci éry dinosaurů. Zároveň zde také prezentoval svou novou knihu, která o tomto tématu též pojednává a jmenuje se Poslední dny dinosaurů. Jedná se o velmi napínavý sci-fi příběh z konce éry dinosaurů, kde se snaží paleontoložka, expert na přežití, geolog a astronom proniknout zpět do budoucnosti, protože je provizorní stroj času přenesl právě do konce druhohor, do doby, kdy se na zem již řítí obří asteroid. To ale nebude jedinný problém...

Nikdo si nedokáže představit, jaké to je poznat takovou známou osobnost, která má stejné zájmy jako Vy. Pan Socha je velmi milý a přívětivý člověk, který zná dinosaury tak, jak jsem to ještě neviděl. Jen škoda, že jeho přednáška nemohla trvat alespoň o trochu déle. Byl to pro mě velmi jedinečný zážitek a rád bych se ještě někdy s panem Sochou setkal.

Děkovačka návštěvníkům

28.04.2016 14:38

Takže,

když jsem před více než rokem zakládal tento web, myslel jsem si, že nebudu moc úspěšný, protože vím, že na internetu je spousta dalších jiných webů. Původně jsem si myslel, že mě navštěvuje pouze pár lidí, ale když jsem se v poslední době kouknul na statistiky návštěvnosti, nechtěl jsem tomu věřit. Jen za tento měsíc jsem sklidil přes 1832 návštěv. Jsem tím dojatý. Tímto bych chtěl poděkovat mým pravidelným sledovatelům, fanouškům, ale i těm, kteří mě třeba objevili právě teď. Děkuji za všechno.

S tímto taky souvisí to, že mi odedneška můžete posílat na email 8 otázek ohledně pravěku. Ovšem trochu zapomínám, takže čekejte odpověď do 2 dnů. Ještě jednou díky za všechno.

Ústup dinosaurů ještě před koncem druhohor ?

19.04.2016 19:56

V posledních dnech přišli paleontologové Manabu Sakamoto a Chris Venditti s velmi zajímavou zprávou-dinosauři podle nich vymírali už 50 milionů let před tím, než se naše Země srazila s osudným asteroidem.

Deinonychus antirrhopus, masožravý teropod ze spodní křídy.

Dinosauři jsou skupinou, která prosperuje až dodnes, tedy téměř 250 milionů let. Prožívali svůj zlatý věk v juře a křídě, ovšem je pravda, že některé čeledi ve střední křídě mizí. Jsou to například brachiosauři, diplodoci či heterodontosauři.

Některé však vymíraly rychlejším tempem, než se vyvíjely nové.* "Nejvíce se mizení čeledí projevovalo u obřích sauropodů, v menším měřítku pak u ornitoschianů a nejméně to pocítili teropodi," řekli vědci. Podle výše zmíněných vědců se dinosauři "už nedokázali" přizpůsobit ekosystémům, které zde byly v "době poklesu".**

Ovšem musíme zvít v úvahu tato slova: "O evoluci dinosaurů nemůžeme mluvit jako o času vzestupu a pádu, jejich evoluce trvá dodnes a mají nad savci poměr 2:1," které vyřkl v dokumentu Pravda o dinosaurech dr. Thomas Holtz.

*Je to ale naprosto prosté, vlivem klimatu, změny podnebí či rostlinstva je jasné, že se některé druhy objevovaly a jiné mizely. Mohlo by to také souviset s malárií, která řádila v Laurasii před 110-100 miliony let.

**Prostým myšlením je jasné, že pokud dinosauři prosperovali v těch samých ekosystémech miliony let, není důvod, proč by nemohli prosperovat v těch samých ekosystémech i nadále.