Jurský svět 2: Nový příběh na starém základu

26.06.2018 23:05

Pokud sledujete veškeré dění točící se okolo stop neptačích dinosaurů v popkultuře, tak Vám jistě neunikl ani další pokračování kasovního trháku Jurský svět, který tentokrát nese název Jurský svět: Zánik říše. V ději tohoto relativně úspěšného pokračování se opět vracíme na ostrov Isla Nublar do zaniklého parku plného neptačích dinosaurů, mnoha ptakoještěrů a také jednoho jedince druhu Mosasaurus hoffmani. Jestli jste však dosud tento snímek neviděli, pak Vám nedoporučuji tento příspěvek číst. V opačném případě bych se s Vámi rád podělil o své zážitky z filmu.

Přes poměrně působivou zápletku (alespoň z mého pohledu byla poměrně dobře zpracovaná) se tu dá konstatovat jedna velká slabina celého filmu, která se však nachází i u všech předchozích filmů s podtitulem Jurský. Neptačí dinosauři, jako rody Gallimimus či Velociraptor, na sobě bohužel nenesou žádné známky tělesného opeření a to ani v sebemenším měřítku. Ačkoliv se jedná o velmi zásadní chybu, navíc když vezmeme v potaz že kupříkladu raptoří samice Blue se objevuje v drtivé většině filmových scén, tak tuto skutečnost můžeme přejít s tím, že jde možná o genetickou mutaci způsobenou přidáním genů některých žab, jež v jsou v DNA všech zdejších tvorů obsaženy. Přesto se však dá filmu, po paleontologické stránce, vytknout například ještě přílišná mohutnost a neohrabanost některých ceratopsidů nebo ankylosauridů, případně i sauropodů. Také ještě dalším faktem, který však tvůrci nemohli s jistotou vědět, jelikož vyšel v platnost teprve před několika dny, je to, že většina neptačích dinosaurů pravděpodobně měla svůj jazyk usazený na spodní čelisti jako krokodýli. K filmu se ale vážou i mnohá pozitiva.

"Rohatý ďábel" druhu Carnotaurus sastrei si v novém hollywoodském trháku také střihl menší roli a rozhodně patří k těm druhům dinosaurů, kteří ve filmu zapůsobí.

V tomto snímku se objevilo hned několik nových druhů dinosaurů, které z předchozích filmů neznáme. Například se zde objevil malý rohatý marginocefal Stygimoloch, jež svým zjevem a chováním nejspíš působil roztomile především na mladší diváky. Ačkoliv je velice nepravděpodobné, že by takto malý tvor dokázal jen po malé chvíli snažení prorazit dvojitou cihlovou zeď, v příběhu hrál velice významnou roli. Velký triumf zde zaznamenali i teropodi, mimo T-rexe pak především Carnotaurus, Baryonyx, na krátko také Allosaurus a samozřejmně velociraptoří samice Blue a fiktivní monstrum Indoraptor. Tento kříženec velociraptora a "I-rexe" byl v tomto filmu hlavním vraždícím monstrem, které však zahynulo za triumfu právě velociraptora.

Mimo toho také si tento film zaslouží dobré hodnocení i díky provázanosti příběhu a hlavních i vedlejších postav včetně dr. Henryho Wua či matematika Iana Malcolma, kteří si zde také měli možnost zahrát. Díky tomu, a také několika poměrně dobrým hláškám a scénám, si film rozhodně zasluhuje přízeň všech věkových skupin a pokud si chcete vychutnat zábavu spojenou s dinosaury, film je pak přesně pro Vás.